Palvelumuotoilu

Yhteyshenkilö:

Suurten rakenneuudistusten kynnyksellä palvelumuotoilun rooli korostuu entisestään. Valinnanvapaus, uudet kannustinmallit ja vaikuttavamman sosiaali- ja terveydenhuollon tarve edellyttävät asiakaslähtöistä palvelukehitystä. 

Palvelumuotoilu pohjautuu ihmisten tarpeiden, kokemusten, motivaatioiden ja kyvykkyyksien syvälliseen ymmärtämiseen. Näiden tarpeiden pohjalle kehitämme palveluja ja uusia toimintamalleja hyödyntäen osallistavan yhteissuunnittelun metodeja.

Kaufmann erottautuu muista palvelumuotoilutoimistoista Sote-kentän ymmärryksellä sekä valmiilla datapankilla. Datapankin ja yli 10 vuoden kokemuksen pohjalta lähdemme syventämään palvelun käyttäjien tarpeita ja toiveita sekä mallintamaan ratkaisuvaihtoehtoja, joilla on vaikuttavuutta koko systeemin tasolla.

NHG:n ja Kaufmannin palvelumuotoilun osa-alueet ovat:

  • Asiakaskokemusselvitykset (potilaan polut)
  • Digitaalisten palveluiden kehitys
  • Toimintamallien ja palveluiden konseptointi
  • Palveluiden markkinointi
  • Asiakaslähtöinen tilasuunnittelu

Yhteyshenkilö:

Petra Jäntti

Toimitusjohtaja, Kaufmann
petra.jantti@kaufmann.fi

Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) toteutetaan noin 10 miljoonaa tukipalvelusuoritetta vuodessa. Sairaaloissa henkilökunta tilaa tukipalveluita usein paperilla ja eri tuottajien kehittämillä tilausjärjestelmillä, mikä ei kiireisessä sairaalaympäristössä ole tarkoituksenmukaista.

Kaufmann suunnitteli ja toimitti Taysille Paketti-nimisen mobiilisovelluksen, jonka avulla tilaukset voidaan toteuttaa yhdellä sovelluksella. Tukihenkilöstön aikaa vapautuu, kun sairaanhoitajat hoitavat rutiinitilaukset paikan päällä. Käyttäjälähtöisellä kehittämisen mallilla varmistetaan, että palvelu vastaa käyttäjien tarpeita.

Palvelu syntyi kahden viikon sprinteissä, joita valvoi kuukausittain kokoontuva ohjausryhmä ja kaksi kertaa vuodessa kokoontuva strategiaryhmä. Nykyisin Paketti-sovellus on käytössä Taysin keskussairaalassa, Coxassa ja Sydänsairaalassa.