Tyks Psykiatria kokosi prosessinsa digitaalisiksi potilaskeskeisiksi hoitopoluiksi

Uutisia

28.08.2019

Tyks Psykiatria on Kaufmannin (osa Nordic Healthcare Groupia) palvelumuotoilijoiden avulla kartoittanut ja kuvannut ainutlaatuisella tavalla koko erikoisalan nykyprosessit yhtenäiseen, digitaaliseen ja potilaskeskeiseen muotoon. Yhteensä kolmeakymmentä psykiatrian hoitopolkua rakennettiin osallistavin menetelmin työpajoissa yhdessä ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden voimin helmi–maaliskuussa 2019.

Kun vuonna 2017 Turun kaupungin ja Varsinaisen-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatria fuusioitui, nousi tarve kartoittaa nykytila meillä vahvasti esiin kehitystyön lähtökohtana”, kertoo Tyks Psykiatrian projektipäällikkö Marko Muukka.

”Loimme Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kehityspalveluyksikön kanssa yhteistyössä mallin, jota lähdimme työstämään työpajojen kautta nykytilan kuvaukseksi. Tyks Psykiatrilla kartoitimme keskeisiä prosesseja, joita oli yhteensä kolmekymmentä,” Muukka jatkaa.  Osana projektia haastateltiin potilaita ja omaisia heidän kokemuksistaan psykiatrian hoitopolkujen eri vaiheissa. Keskustelut potilaiden ja omaisten kanssa rikastivat ymmärrystä hoitopolkujen nykyisistä vahvuuksista ja kehityskohteista.

Muukka on tyytyväinen projektin tuloksiin: ”Saimme erinomaiset prosessikuvaukset, joissa korostuu potilaan näkökulma. Potilaalle selkeytyvät erikoissairaanhoidon toimet ja eri pisteet hänen hoitopolussaan, mikä on ainutlaatuista Suomessa.”

Tyks Psykiatria haluaakin jatkaa kehitystyötä, sillä Muukka näkee, että projekti on synnyttänyt paljon positiivista keskustelua ja muuttanut ajattelua. Vahva tahtotila on saada prosessit kuvattua koko potilaan hoitoketjun kattavaksi, niin että lisäksi nähtäisiin, mistä potilas on tullut erikoissairaanhoitoon ja minne hän jatkaa sieltä.

Keskeistä koko hankkeessa on ollut läpinäkyvyyden parantuminen, kun eri vastuualueet ja yhteistyökumppanit näkevät, mitä muut tekevät ja missä potilas liikkuu eri alueilla. Tyks Psykiatria on avannut tiedon sisäisellä sivustollaan avoimesti saataville ja jatkokehityksen myötä prosessit on tarkoitus avata myös julkisesti verkkosivuilla. ”Tästä tulee meille myös mukavasti palvelulupaus, kun prosessikuvaus on avoimesti ja visuaalisesti kaikkien saatavilla,” Muukka toteaa.

Palvelumuotoilijoita Muukka kiittelee ennen kaikkea hyvin valmistelluista, selkeistä työpajoista ja materiaaleista sekä projektin johdosta. ”Kaikki mitä luvattiin, tehtiin. Myös visualisointi oli upeaa. Suosittelen Kaufmannia mielelläni myös muille.”

 

Health Agency Kaufmann on osa Nordic Healthcare Groupia (NHG), joka on vuonna 2004 perustettu sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijapalveluihin erikoistunut suomalainen kasvuyritys. Asiakkaamme ovat sairaanhoitopiirejä, kuntia, yksityisiä palveluntarjoajia, lääketeollisuuden yrityksiä, pääomasijoittajia ja terveydenhuollon teknologiayrityksiä. Palveluksessamme on yli 120 kokenutta osaajaa ja nuorta lahjakkuutta. Lue lisää: www.nhg.fi

Marko Muukka, projektipäällikkö, Tyks Psykiatria

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close