Etusivu » Uutiset » Sosterissa parannettiin suun terveydenhuollon saatavuutta ja samalla henkilöstötyytyväisyyttä

Artikkelit

Sosterissa parannettiin suun terveydenhuollon saatavuutta ja samalla henkilöstötyytyväisyyttä

Suun terveydenhuollon saatavuus nousi merkittäväksi haasteeksi vuonna 2020 Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä (Sosterissa), joten siellä päätettiin tarttua härkää sarvista. Sosteri käynnisti yhteistyössä Nordic Healthcare Groupin (NHG) kanssa hoitoon pääsyä parantavan ja Sosterin suun terveydenhuollon toimintaa kokonaisuudessaan tukevan kehitysprojektin, joka toteutettiin vuoden 2020 aikana osana sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaa Itä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanketta. Hammaslääkärin tutkimukseen pääsyn saatavuus parani kuudesta kolmeen kuukauteen.

Vastaavan saatavuushaasteen parissa kamppailevat lukuisat suun terveydenhuollon yksiköt ympäri Suomen. Lisäksi keväällä 2020 koronatilanteen vuoksi kiireetöntä hammashoitoa ajettiin maanlaajuisesti alas, jolloin asiakasmäärät hetkellisesti vähenivät, mutta toisaalta korvausvelka ja jo valmiiksi ruuhkautuneet hoitojonot kasvoivat entisestään.

Sosterin suun terveydenhuollossa hoidetaan vuosittain n. 15.000 asiakasta, käyntejä on n. 35.000-40.000 (2020/2019) ja henkilöstöä 42.  Kehityshankkeessa osallistettiin henkilöstöä laajasti: Ensin toteutettiin koko henkilöstölle kysely, jossa pyydettiin ajatuksia hoidon saatavuudesta sekä siihen liittyviä kehitysideoita. Tämän jälkeen 12 henkilön kehittämisryhmä pohti kyselyn perusteella, mitä toimenpiteitä tarvittaisiin hoidon saatavuuden parantamiseksi. Alkuvaiheessa tehtiin myös nykytilan vertailu muuhun Suomeen nähden laatu- ja saatavuusmittareilla.

Kevään aikana kehitysryhmä kokoontui 1-2 kk välein työpajoihin kartoittamaan saatavuuteen ja työhyvinvointiin liittyviä tarpeita, muodostamaan kehitystoimenpiteitä ja priorisoimaan niitä. Tuloksena löydettiin saatavuuden parantamiseen ja organisaation kehittämiseen 13 toimenpidettä, joille jokaiselle valittiin vastuuhenkilöt.

”Yllättävän pienilläkin muutoksilla saimme paljon positiivista aikaan. Esimerkiksi jatkohoitoaikojen pidentäminen toi paljon hyötyjä – samoin ns. kimppakirjan eli yhteisen ajanvarauskalenterin käyttöönotto lohkeamapotilaille kolmena aamupäivänä, kertoo Sosterin ylihammaslääkäri Marja-Leena Gröhn.

Hoidon saatavuutta parannettiin myös purkamalla jonoja viikonloppuisin ostopalvelulla.  Merkittävää oli myös, että onnistuttiin rekrytoimaan uusia innokkaita hammaslääkäreitä. Lisäksi tehtiin monia suun terveydenhuollon kehitystoimenpiteitä, muun muassa parodontiitin yhtenäisten hoitolinjojen muodostaminen sekä palautteenantokulttuurin kehittäminen.

”Muutoksen tekeminen ei ole aina helppoa ja olemmekin iloisia, että motivoitunut henkilöstömme pääsi itse pohtimaan ratkaisuja haasteisiimme. Merkittävin muutos on ehdottomasti parannus vastaanottoajan saatavuudessa, mikä olikin suurin murheenkryynimme. Muita merkittäviä saavutuksia ovat myös hoidon jatkuvuuden ja ajanvaraustoiminnan parantuminen siten, että potilas saa ajan heti ensimmäisellä soitolla. Lisäksi henkilöstömme tyytyväisyys työhön on lisännyt muutosten myötä – olemme onnistuneet yhdessä”, iloitsee Gröhn.

Sosteri tuli syksyllä mukaan NHG:n suun terveydenhuollon vertaiskehittämisen ryhmään sekä suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittaristoon, jotta jatkossakin saadaan luotettavaa dataa ja vertailutietoa siitä, miten tulokset ovat parantuneet kehitystoimenpiteiden myötä ja miten kehitys jatkuu vuonna 2021. Kehityshankkeissa Gröhn arvosti NHG:n tuomia uusia näkemyksiä, jotka laittoivat pohtimaan omia toimintatapoja ja sitä, miten työtä voisi tehdä tehokkaammin. Ulkopuolinen toimija toi myös muutokseen tarvittavaa uskottavuutta.

”Terveyden edistäminen on tärkeä tehtävämme, ei vain korjaava hoito. Myös sote-hankkeissa painopiste on ennaltaehkäisyssä. Asiakas on meillä aina keskiössä. Mahdollisuudet tarjota asiakkaalle, mitä hän tarvitsee taas puolestaan lisää henkilöstön työtyytyväisyyttä. Henkilöstömme on erittäin sitoutunutta ja jokainen työntekijämme haluaa tehdä hyvää työtä. Aiemmin koettu pitkistä jonoista johtuva kiire johti siihen, että henkilöstön hyvinvointi kärsi. Ratkaisemalla ajanvarauksen saatavuusongelmaa, ratkaisimmekin samalla työhyvinvointihaastetta,” Gröhn kommentoi.

 

Lisätiedot:

Marja-Leena Gröhn, ylihammaslääkäri, Sosteri: p. 044 417 2918 / marja-leena.grohn@sosteri.fi

Lari Koukkula, senioriasiantuntija, suun terveydenhuollon palvelut, NHG: 040 960 7221 / lari.koukkula@nhg.fi

 

"(Obligatoriskt)" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.